tiistai 23. helmikuuta 2016

Virkattu tuttinauha + OHJE

Virkattu tuttinauha on kaunis ja tarpeellinen, ja sopii mainiosti vauvalahjaksi. Olen tehnyt tuttinauhoja niin kuopukselle kuin myyntiinkin ja tässä olisi kiva perusohje, jota voit myös itse kokeilla.

Lankana minulla on tuttinauhassa Drops Safran, joka on 100% puuvillaa ja ökotex-merkittyä, eli myrkytöntä. Tuttinauha päätyy herkästi myös suuhun välillä, joten tämä kannattaa huomioida lankavalinnassa. Minä virkkasin nauhat koukulla 2.25mm. Lisäksi tarvitset tuttinauhaan klipsin ja renkaan, minä tilasin omani Nappikauppa Punahilkasta.

Aloita virkkaamalla viisi kiinteää silmukkaa tuttirenkaan ympärille.

Käännä työ, tee yksi ketjusilmukka ja virkkaa viisi kiinteää silmukkaa. Toista tätä kunnes tuttinauha on sopivan mittainen.

Tuttinauhan virkattu osuus valmiina klipsin kiinnittämiseen. Tuttinauhan pituus on minulla n. 20cm lukkojen kanssa, mikä vastaa myös markkinoilla olevia, turvallisiksi tutkittuja nauhoja. Tuttinauhaa ei kannata tehdä liian pitkäksi, sillä siihen voi tällöin liittyä tarttumis- ja tukehtumisriski.

Jotta liitoskohdasta tulisi mahdollisimman kevyt, olen virkannut myös klipsin suoraan nauhaan kiinni. Aseta klipsi tuttinauhaa vasten ja virkkaa viisi kiinteää silmukkaa poimien nauhaa klipsin ympäri. Minä olen välillä virkannut ensimmäiseen ja viimeiseen silmukkaan kaksi kiinteää silmukkaa, se tuo lisää tukevuutta kiinnitykseen.

Ja tältä kiinnitys näyttää takaapäin. Enää vain lankojen päättely ja tuttinauha on valmis!

Tuttinauha voi joskus vähän venkoilla suoruuden kanssa ja yksi hyvä keino on pingottaa se valmiina ja kostuttaa. Kuivuttuaan tuttinauha on siloittunut, hieman pehmentynyt ja suoristunut.

Nauhaa on helppo muuttaa eri levyiseksi ja esim. Pinterest on täynnä erilaisia nauhavaihtoehtoja, joita voi myös tuttinauhaan soveltaa. Perusidea kun on selvillä, on vain mielikuvitus rajana näiden teossa. Mikäli virkkaaminen ei ole sinulle tuttua, teen tuttinauhoja mielelläni tilaustyönä.

7 kommenttia:

  1. Tätä täytyykin kokeilla, kun kaveristani tuli juuri äiti.

    VastaaPoista
  2. Kiitos ohjeesta, juuri tällaiseen pieneen käsityöhön riittäisi aika arjen keskellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä nopeat käsityöt ovat kyllä siitä kivoja, että ne valmistuvat helposti pikaisena iltatyönä :)

      Poista
  3. Hups hei miehän voisin ihan pelkän tuttinauhan takia haluta vielä vauvan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, minun univelka on vieläkin niin komea, että ei kiitos enää ;)

      Poista
  4. Ihanaa, että löysin blogisi! Tätä ohjetta olen kaksi päivää metsästänyt :)

    VastaaPoista