sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Virkattu rannenauha-avaimenperä + OHJE

Tilasin viime syksynä Nappikauppa Punahilkasta avaimenperä-lukkoja, joista oli tarkoitus tehdä kankaisia rannenauha-avaimenperiä. Ompelemaan en kuitenkaan koskaan ehtinyt ja lukot jäivät odottamaan inspiraatiota laatikkoon. Eräänä iltana järjestelin askartelukaappia ja löysin jälleen nämä lukot. Samalla sain idea, että miksi en virkkaisi niihin nauhoja! Ja siitä se ajatus sitten lähti, jota oli pakko lähteä heti kokeilemaan lasten nukahdettua.

Tarvitset nauhan tekemiseen lankaa, minulla käytössä Drops Safran, koukun kokoa 2.25mm sekä lukko-osan.

Aloita virkkaamalla kuusi ketjusilmukkaa + 1kjs kääntymiseen (yht. 7kjs)

Käännä työ ja virkkaa kiinteä silmukka jokaiseen kuuteen silmukkaan. Tee yksi ketjusilmukka, käännä työ virkkaa jälleen kuusi kiinteää silmukkaa. 

Tätä toistaen alkaa nauha muodostua. 

Valmis nauha, jonka pituutta voit määritellä esim. omaan ranteeseesi kokeilemalla. Minulla nauhan pituus on n. 23cm ja tästä tulee sopiva nauha kapeaan ranteeseen. Mittaillessasi muista, että pieni osa nauhasta jää lukon alle.

Virkkaa nauha piilosilmukoilla tai kiinteillä silmukoilla renkaaksi laittamalla nauhan päät vastakkain. Minä olen tätä ennen jo päätellyt aloituspään siististi reunaan myöden, jolloin se jää yhdistämisen alle piiloon.

Lopputuloksena sinulla on tällainen rengas, johon kiinnitetään lukko. Minä laitoin nauhan päähän hieman kirkasta pikaliimaa ja painoin sen jälkeen lukon kiinni pihtejä käyttäen. Pihtejä käyttäessäsi kannattaa väliin laittaa esim. pieni kangaspala, jottei pihti naarmuta lukko-osaa. Jos nauha tuntuu kovin venkoilevan ja kiemurtelevan, kannattaa se pingottaa ja kostuttaa ennen lukon kiinnittämistä.

Nauhaa voi koristella mieleisellään tavalla tai käyttää ihan sellaisenaan. Minä virkkasin nauhoihin rusetit tällä virkatun rusetin ohjeella.



Ruskeanharmaan, valkoisen ja vaaleanpunaisen yhdistelmät miellyttävät minua eniten ja näistä tuli heti omia suosikkejani. Tällaiset yksinkertaiset ja nopeasti valmistuvat ideat houkuttelevat minua juuri nyt todella paljon ja samaa olette tekin kommentoineet edellisiin ohjeisiin. Kevät on selkeästi tuonut jälleen ilon ja inspiraation virkkauksiin ja tuntuu, ettei millään ehdi kokeilla kaikkea mitä mieleen tulee. Nyt takaisin tilaustöiden pariin, kunhan tämä pahainen flunssa vaan hieman hellittäisi...

Mukavia virkkaushetkiä!

1 kommentti:

  1. Olenko koskaan sanonut kuinka taitava sie olet? Olen varmaan. Toi harmaa pinkki ♡ ja valkoharmaa ja ja....

    VastaaPoista